Presscitat


Fredrik Sixten: Johannespassionen

Linköpings domkyrka
1 mars 2015

Huvudrollsinnehavare i passionshistorien är evangelisten som här gestaltades av Olof Lilja som gjorde en fantastisk insats. Med lätthet sjöng han sitt parti och med utmärkt diktion levandegjorde han historien så att vi blev djupt involverade och berörda.

Hans Lundgren, Östgöta-Correspondenten, 2 mars 2015

J S Bach: Johannespassionen (evangelist & tenorsolist)

S:t Nicolai kyrka, Nyköping
30 mars 2014

Det enastående denna kväll var Olof Liljas insatser. Möjligen var han lätt förkyld men lyckades ändå sjunga ariorna med sådan inlevelse i det dramatiska. Och för hans sätt att gestalta evangelisten saknar jag egentligen ord. Han sjöng allt utantill och med varje ställe noga genomtänkt hur det skulle låta och hur han skulle stå och titta. Och med precis rätt tenorklang och lätthet på höjden för det dramatiska och för allt som var tonmålande.

Fride Jansson, Södermanlands Nyheter, 31 mars 2014

M-A Charpentier: Le Jugement de Pan (Lysandre)/Actéon (titelrollen)

Haymarket Opera Company, Chicago, USA
7-8 mars 2014

Olof Lilja, a Swedish singer of the vocal type know as haut-contre, or high tenor, was ideally cast as both the hapless Acteon and the competitive shepherd Lysander. He had the vocal placement, phrasing and sweetness of timbre needed for French baroque repertory, and he sang expressively, not least in the hunter's helpless "transformation" aria, with its grieving harmonic suspensions.

John von Rhein, Chicago Tribune, 8 mars 2014

Playful characterization and solid singing propelled the short scene, though tenor Olof Lilja was the clear standout. ... Lilja's singing again was filled with warmth and emotion as he morphs from happy-go-lucky hero to disgraced creature.

Elliot Mandel, Chicago Classical Review, 8 mars 2014

Swedish haute-contre (a specialized high tenor) Olof Lilja headed the young cast and wholly assimilated the title character's musical thoughts and expression as well as the poignant physical enacting of his transformation into a deer.

Andrew Patner, Chicago Sun-Times, 9 mars 2014

O Elgenmark: Ordet vart kött

S:t Olai kyrka, Norrköping
8 december 2013

Inledningskören med S:t Olofs oratoriekör är nordiskt sval och och frisk i sitt tilltal. Den harmonierar fint med Olof Liljas för kvällen närmast gossaktiga tenorsolo. Ren och klar och med en diktion tydlig så den hörs ut på kyrkplanen, förkunnar han Herrens skapelse.

Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar, 9 december 2013

G F Händel: Messias

Uppsala Konserthus
27 mars 2013

Solisterna tillhör alla eliten av svenska barocksångartister. Olof Lilja, inhoppare med några timmars varsel, sjöng tenorstämman med mjuk och behaglig röst, mycket tonsäker i koloraturpartierna.

Per A F Åberg, Uppsala Nya Tidning, 28 mars 2013

J S Bach: Johannespassionen (evangelist)

Lyckå Kammarmusikfestival, Trefaldighetskyrkan, Karlskrona
4 juli 2012

I Trefaldighetskyrkan tilldrog sig detta drama med största bravur. Samspelet sångarna sinsemellan alldeles speciellt evangelisten Olof Lilja lämnade inget i övrigt att önska. Ackompanjerad av en synnerligt engagerad instrumentalensemble framförde sångarna inte bara arior utan även körpartier. Allt detta stämde tillfullo. Imponerande!

Jan Wallin, Blekinge Läns Tidning, 6 juli 2012

I Heines fotspår (romansafton)

Texter av Heinrich Heine. Musik av F Mendelssohn-Bartholdy, J Vesque von Püttlingen, R Schumann, A Söderman, F Liszt, M Castelnuovo-Tedesco, H Wolf, A F Lindblad, C Schumann, E Sjögren, W Stenhammar & F Schubert
Linköpings Kammarmusikförening, Wallenbergssalen, Östergötlands museum
13 november 2011

Några lustiga kontraster hämtades dock från den okände Johann Vesque von Püttlingens uppsluppna sånger. Här tog Olof Lilja ut svängarna och gestaltade och levandegjorde texterna med humor och engagemang. ... Hos Schumann är ju även pianostämman en självständig och mångbottnad röst. Lars David Nilsson och Olof Lilja bjöd här på fint och följsamt samspel. ... Lindblad når lite längre i samstämmighet mellan ord och ton. Men han ligger närmare den tyska skolan; på ett par ställen var Schubert uppenbart närvarande. Lilja gjorde också i dessa sånger en mycket nyanserad och balanserad tolkning med sin klara och rena tenor.

Lars H Jonsson, Östgöta-Correspondenten, 14 november 2011